Wyjaśniamy! 8 Popularnych Pojęć W Odchudzaniu

Jeszcze jakiś czas temu jedynymi pojęciami związanymi z “odchudzaniem”, jakie ludzie powszechnie znali były: kalorie, niskotłuszczowe i niskokaloryczne. Tamte czasy mamy już dawno za sobą. Każdy kto chociaż raz próbował schudnąć, spotkał się przynajmniej z kilkoma niezrozumiałymi pojęciami i zwrotami.
W związku z tym postanowiłem, że dzisiaj wyjaśnię kilka podstawowych pojęć. Dzięki nim o wiele lepiej zrozumiesz, o co chodzi w odchudzaniu i jak funkcjonuje Twój organizm. W rezultacie łatwiej będzie Ci schudnąć.
1. Kalorie

Kaloria, to chyba jedno z najczęściej używanych pojęć w odchudzaniu. Jednak, mimo że go używamy tak powszechnie, to mało kto wie, co to jest kaloria. Widzisz, kaloria jest jednostką energii odpowiadającą 4,180 dżula. Odpowiada ona ilości energii potrzebnej do podniesienia jednego grama wody o jeden stopień celujesz.

Kalorie, które spożywamy dostarczają nam energię, dzięki której nasze ciało funkcjonuje. Jeśli jemy więcej kalorii, to zostają one odłożone za zapas jako tłuszcz. Jeśli jemy odpowiednią ilość, to kalorie są spalane na bieżąco i nie tyjemy.
2. BMI

BMI to kolejny popularny termin używany w różnych tekstach i książkach na temat odchudzania. Jest to skrót od angielskiego Body Mass Index (wskaźnik masy ciała). Nie określa ona procentowej ilości tłuszczu w naszym organizmie. Jest to po prostu wskaźnik czy waga Twojego ciała znajduje się w „zdrowym” zakresie w stosunku do wzrostu.
Jak obliczyć BMI?
Krok 1.

Wzrost, wyrażony w metrach (np. 174cm = 1,74m), podnosimy do kwadratu. Czyli 1,65 * 1,65 = 2,7225.
Krok 2.

Wagę w kilogramach dzielimy przez wzrost podniesiony do kwadratu, czyli 85 (kg) / 2,7225 = 31,2213 w zaokrągleniu 23,12.
Wynik poniżej 18 to niedowaga.
18 – 25 waga w normie.
25,01 – 30 nadwaga.
30,01 i powyżej to już otyłość.
3. Indeks glikemiczny

Kolejny popularny termin. Index glikemiczny jest miarą, jak poziom cukru (glukozy) we krwi zmienia się w zależności od spożycia węglowodanów. Brzmi skomplikowanie, ale tak naprawdę jest bardzo proste.

Jedzenie z wysokim indeksem glikemecznym, jest łatwo i szybko trawione, i gwałtownie podnosi poziom cukru we krwi.
Jedzenie z niskim indeksem glikemicznym, jest wolniej trawione i nie tak bardzo podnosi poziom cukru we krwi.

Innymi słowy jedzenie z wysokim indeksem, da Ci uczucie nasycenia tylko przez krótki okres, a z niskim na dłuższy. A jeszcze innymi słowy, to jedzeni z wysokim indeksem glikemicznym jest szkodliwe, a z niskim zalecane, jeśli chcesz schudnąć.

Co ciekawe indeks glikemiczny jedzenia w naturalnej postaci jest niższy po ugotowaniu lub smażeniu.
Kilka przykładów
Wysoki Indeks glikemiczny

– arbuz,
– banan,
– frytki,
– fasola szparagowa,
– chleb biały, pszenny,
Niski Indeks glikemiczny

– fasola biała,
– czosnek,
– czekolada gorzka,
– grejpfrut,
– jogurt naturalny.

Więcej na ten temat znajdziesz:
4. Dietetyk a specjalista od żywienia

Łatwo pomylić te dwa pojęcia w dobie tak dużej ilości „specjalistów” i „ekspertów”. Prawda jest taka, że specjalista od żywienia, ma zupełnie inną rolę niż dietetyk. Dietetyk najczęściej zajmuje się problemami natury medycznej: zaburzenia odżywiania, odzyskiwanie sił po przebytej chorobie, wsparcie dietetyczne podczas choroby itp.
Specjalista od żywienia z kolei radzi, jak jeść zdrowo, jak ćwiczyć itp. Dodatkowo układa plany żywienia i ogólnie jest bardziej skupiony na zapobieganiu, niż leczeniu.
5. Dobre tłuszcze kontra złe tłuszcze

No cóż. Było by Ci znacznie łatwiej schudnąć, gdybyśmy mogli wyeliminować tłuszcz z diety, ale to niemożliwe. Potrzebujemy tłuszczy, ponieważ stanowią one ważną cześć naszej diety, która pozwala organizmowi normalnie funkcjonować.

Tłuszcze łatwo nam się mylą podczas odchudzania. Przyjęło się powszechnie, że żeby schudnąć, trzeba stracić nadmiar tłuszczu, więc dlaczego ktoś miałby dalej jeść tłuszcz?

Widzisz rozchodzi się tutaj o zły tłuszcz. To on powoduje, że tyjemy, zapychają się nam arterie i cierpimy na choroby serca. Jakie tłuszcze są złe: tłuszcze nasycone i tzw. tłuszcze trans.
Tłuszcze nasycone:

– masło,
– nabiał,
– mięso: wieprzowina, wołowina
– smalec
– łój.
Tłuszcze trans:

– twarde margaryny,
– tłuszcze piekarnicze np. w paczkowanych ciastach, pączkach, frytkach i fast foodach
Dobre tłuszcze to tłuszcze wielonienasycone, jednonienasycone czy Omega 3.

– oliwia,
– orzechy,
– olej rzepakowy,
– tłuste ryby morskie: łosoś, śledź, makrela

6. Zbilansowana dieta
Chyba każdy z nas słyszał ten tajemniczy termin. Jest to jedno z najczęściej używanych pojęć przez ekspertów którzy mówią nam, co powinniśmy jeść. Jednak, co naprawdę znaczy „zbilansowana dieta”. Niby wszyscy wiemy, a jednak wytłumaczyć to jest dużo trudniej, niż powiedzieć.

Prawidłowa zbilansowana dieta, oznacza dietę zawierającą odpowiednią ilość, właściwego jedzenia oraz napojów, aby odżywić i dać energię organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.

Innymi słowy zbilansowana dieta ma w sobie wszystko, czego potrzebuje organizm: zarówno tłuszcze, węglowodany i białka.
7. Otyłość

Otyłość jest często używanym słowem, jeśli chodzi o “odchudzanie”. Praktycznie każdy kto ma nadwagę może, jak to się mówi: „cierpieć na otyłość”. Ale jak stwierdzić czy naprawdę otyłość dotyczy Ciebie? Bardzo prosto. Wystarczy, że zmierzysz swoje BMI. Jeśli jest powyżej 30, to masz otyłość.
8. Zły i dobry cholesterol

Któż z nas nie widział reklamy o szkodliwości cholesterol. Zły cholesterol to popularna nazwa na cholesterolu LDL, czyli lipoproteiny o niskiej gęstości (ang Low Density Lipoproteins). Głównym zadaniem lipoprotein LDL jest transport cholesterolu z wątroby do komórek ciała (w przeciwieństwie do lipoprotein HDL), tam gdzie organizm go najbardziej potrzebuje, ponieważ bierze udział w ważnych procesach.

Ok dlaczego więc nazywamy go złym cholesterolem?

To proste. Po szeregu badań powiązano nadmiar tego rodzaju cholesterolu z występowaniem chorób serca. Za dużo cholesterolu LDL będzie odkładać się w komórkach ścian tętniczych i doprowadzi do ich zwężenia. To z kolei prowadzi do chorób serca.
Gdzie znajdziemy zły cholesterol?

– masło,
– smalec,
– śmietana,
– twarde sery,
– podroby (np. wątroba, móżdżek, nerki),
– tłuste mięsa (np. wołowina czy wieprzowina)
– bekon,
– salami,
– kiełbasy.

Potrawy smażone w tłuszczu (szczególnie na zwykłym oleju) zawierają dużo „złego” cholesterolu.

Czy to oznacza, że masz unikać wszystkiego, co ma zły cholesterol? Oczywiście, że nie. Po prostu musisz ograniczyć jedzenie takich produktów.
Co to jest dobry cholesterol

Dobry cholesterol, czyli lipoproteiny HDL działa jak wojsko, które chroni nasz organizm przed szkodliwym nadmiarem lipoprotein LDL. Czyli dobry cholesterol broni nas przed złym cholesterolem.

– bogate w błonnik suszone owoce, płatki owsiane, jabłka, razowe pieczywo czy fasola,
– bogate w pektyny pomarańcze czy grejpfruty,
– czosnek,
– tłuste ryby (jak tuńczyk, makrela, pstrąg, łosoś).

Mam nadzieję, że ten krótki tekst wyjaśni Ci kilka niezrozumiałych terminów związanych z odchudzaniem. Jestem przekonany, że zrozumienie ich pozwoli Ci dokonywać lepszych wyborów w swojej diecie, a przez to szybciej chudnąć.

Przeczytaj:

varicolen forum I moctivin forum I bioxyn zamiennik I ravestin dystrybutor

admin Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *